onsdag den 27. maj 2009

Tilblivelsen af et tegneserie-album Del. 1.


Velkommen til min blog, som det næste års tid skal fungere som en slags ”bag om serien” for min tegneserie, Den store Zardini.

For dem som ikke kender min serie, kan jeg kort fortælle at det er tale om en pantomime serie bestående af en række et-sides gags. 17 indtil videre.

Og hvem er så Zardini?
Zardini er måske verdens største magiker...på en go' dag.
Hans fantastiske tricks og magiske evner efterlader ofte publikum stumme af forbløffelse.
Desværre hænder det at tingene ikke altid går som planlagt. En farlig cocktail af muterede kaniner og hævnlystne klovne samt en klodset assistent, gør ofte livet surt for vores helt. Men fortvivl ikke, den store Zardini kommer altid stærkt igen med et nyt trick oppe i ærmet....

Serien startede i bladet Free Comics tilbage i januar ’08. Dengang var den i sort/hvid, da jeg på det tidspunkt ikke var helt ferm til at farvelægge på computeren (Det er jeg nok stadig ikke, men det ser da lidt bedre ud).
Torben som er redaktør på bladet, var temmelig glad for den ene side jeg havde fået lavet og opfodrede mig til at fortsætte serien. Hvilket jeg så gjorde.

Siden hen spurgte Frank Madsen om den kunne køre som fast webcomic på hans nye hjemmeside: planetcomics.dk, og det kunne jeg jo heller ikke sige nej til.

Det betød at jeg nu måtte lave en ny side med Zardini om måneden, hvilket på det tidspunkt var en temmelig skræmmende tanke.
Ser i, jeg har altid været lidt af en doven tegner og temmelig uskolet. Så derfor holdt jeg mig til at lave stribeserier og vittighedstegninger, der oftest kunne laves på et par timer og som regel ikke bestod af mere end 3 – 4 tegninger. En nem tjans.
Men her stod jeg pludselig og skulle lave en månedlig tegneserie som skulle fylde en HEL side. Tanken alene var nok til at give mig sved på panden.

Samtidig følte jeg at jeg havde malet mig selv lidt op i et hjørne ved at lade serien foregå helt uden ord og have noget så ordinært som en tryllekunstner i hovedrollen.
Det havde sine naturlige begrænsninger for at sige det mildt, og jeg var ofte i tvivl om jeg havde idéer nok til at kunne fortsætte serien efter de fem første jokes.

En anden ting var mine egne evner som tegner.
Jeg har altid fået ros for at være en god tegner, men har samtidig også været meget bevidst om mine egne begrænsninger. Så det var sjældent at jeg tegnede mere end et hus eller en hæk som baggrund i mine serier. Og skulle det ske at tegningerne krævede lidt perspektiv eller større landskab, så måtte jeg ofte sidde i timevis og viske og tegne om før det så bare nogenlunde ud.
Men oftest sprang jeg over hvor gærdet var lavest, og blev lidt af en mester i antydningens kunst.

Men med Zardini var jeg i højere grad tvunget til at ændre ”kameravinkler”, tegne i perspektiv og udtrykke mig klarere i tegningerne.
Jeg kunne jeg ikke længere nøjes med et hoved i et hjørne med en stor taleboble over. Nu var det pludseligt vigtigt at få det rigtige ansigtsudtryk og kropssprog, så der aldrig var tvivl om hvad mine figurer tænkte og følte i en given situation.
Hvis det ikke fungerede ordentligt, ville joken som regel falde til jorden, og de folk som jeg viste en ny side til ville ofte bare stå med et fåret udtryk og mumle noget i retning af: ”Øhhh?... Jeg tror ikke helt jeg forstår”….

Men så deltog jeg i tegneserie-maratonen, og i løbet af et døgn fik jeg tegnet og fortalt en historie på 24 timer, hvilket jeg ikke i min vildeste fantasi ville tro var noget JEG kunne præstere.
Men ikke desto mindre gennemførte jeg, og der var oven i købet nogen der udtrykte at de kunne lide den (!?).

Se, det gav blod på tanden.
Så jeg besluttede mig for at lave et album. I ved så’en et rigtigt tegneseriealbum som dem man købte i kioskerne i 80’erne.
Og jeg havde såmænd også en deadline. Helt præcist skulle mit album være færdigt og trykt d. 21 maj 2010…

Du skal være velkommen til at kommentere og stille spørgsmål undervejs. Det er så’en set også en af grundene til at jeg skriver mine indlæg.
Hvis du vil se mere til Den Store Zardini, så tjek ud min hjemmeside: www.thopart.dk
Eller meld dig ind i Facebook-gruppen: ”Den Store Zardinis venner” vi er tæt på at være 200 glade medlemmer.
Zardini har også sin egen Myspace-side som du kan besøge her: www.myspace.com/zardini

Næste gang: Målet.

Ingen kommentarer: