mandag den 20. oktober 2008

Pyha!..Tegneserie-marathonen er gennemført.

Det var en træt og stille mand der søndag formiddag blev hentet i bil af sin kone og to hyper-aktive unger (Den ene med en ballon mellem hænderne og den anden med en viftende pind!).
Forud havde jeg kæmpet mod en stram tidsplan, for der skulle laves 24 færdige sider i løbet af kun 24 timer.
Hvorfor jeg havde meldt mig til et så blæst projekt, spurgte jeg mig selv om flere gange i løbet af det næste døgn.

Jeg havde forberedt mig godt da jeg troppede op på tegnestuen Gimle på Nørrebrogade, lørdag lidt i 10 om formiddagen.
Jeg havde en stor stak reference-bøger (Som jeg aldrig fik brugt) min Ipod med tilhørende højtalere, en masse frugt og juice, mit fyldte penalhus, linealer, papir, energi-drik og en masse kaffe.

jeg havde en god ide til en historie. Den skulle handle om en fyr i en gummicelle iført en spændetrøje, som så sit snit til at flygte fra anstalten hvor han var indlagt, og tage flugten til storbyen hvor han så ville komme ud for en masse spændende oplevelser...

Så langt så godt. Men efter 9 timer havde jeg kun fået lavet 7 sider, og jeg begyndte at tvivle på om jeg overhovedet ville nå det til tidsfristen. Det hjalp heller ikke at jeg følte et hvis pres fra Seriejournalens forum om at jeg skulle uploade siderne efterhånden som de blev tegnet, da jeg ikke var særlig bekendt med tegnestuens skanner og elektroniske udstyr.

Og så var der ensomheden...
Udover et kort visit af min gode ven Lars, som også var flink til at ringe og sende SMS'er undervejs, var der ganske tomt på tegnestuen. Heldigvis kom Torben hen ad aftenen (Redaktør på Free Comics som har kontor på Gimle) , han kunne holde mig lidt med selskab i de korte pauser jeg tillod mig selv at holde.


Jeg tillod også mig selv at købe sushi til middag. Jeg var dog forinden blevet ringet op af min gode ven Berti og inviteret til stegt flæsk, selvom han udemærket vidste hvad jeg var i gang med. Det forhindrede ham dog ikke at prøve at lokke mig væk fra tegnebordet...Den snu ræv!
På vej tilbage til tegnestuen med sushien under armen, mødte jeg en anden god ven, Thomas og hans smukke kone som selv skulle ud og spise. Som arkitekt havde han en del gode fif om hvordan man undgik at få krampe i hånden, når man havde siddet i længere tid og tegnet. Det var nogle gode råd som jeg flittigt fik udøvet ud på morgenstunden.

Som natten skred frem gik det hurtigere med siderne og jeg havde efterhånden indhentet den tabte tid.
Stemningen blev også¨mere og mere løssluppen ned på Nørrebrogade som natten skred frem, men døde dog ud da barene begyndte at lukke og fejemaskinerne kom kørende.

Jeg begyndte at kunne se en ende på min historie, som efterhånden havde taget en temmelig mærkelig og syret drejning, hvilket sikkert skyldtes al den koffein jeg havde i blodet. Min hånd var efterhånden også ved at blive både øm og lam, og det blev sværere at skrive teksterne og tegningerne blev mere og mere sjusket. Jeg følte også at jeg så ting ud af øjenkrogen som ikke var der, men derudover følte jeg ikke trætheden som sådan.

Kl. 9.30 kunne jeg så endelig lægge pennen fra mig. jeg havde ellers regnet med at gå siderne igennem og lave touch-ups i den sidste tid, men jeg orkede ikke mere...

For de interesserede er der her en liste over de skiver jeg fik hørt undervejs i kronologisk rækkefølge:
Ella Fitzgerald - Sings Rodger and Hammerstein, AC/DC - Black Ice (Den nye!), Faith No More - Fool for a Day..., Dandy Warhols - Thirteen tales, Cure - Greatest Hits Acoustic, Blur - Live, Cheap Trick - Live at Budokan, Black Rebel Motorcycle Club - B.R.M.C, Doors - Live in Philadelphia, Focus - Best of, Live - Greatest Hits, AC/DC - Black Ice (Igen!...Det er en fed skive!), Jimi Hendrix - Last Rays of..., Magnolia - Soundtrack, Bob Marley - Legend.

Resultatet kan ses her: http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?f=21&t=10328

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jamen det lyder da som en fantastisk oplevelse (helt uden ironi, jeg mener det faktisk)

Hvornår kan de hungrende ma(d)sser beskue resultatet? Jeg er stor tilhænger af ting skabt under pres, min erfaring er at det er dér alt det syrede, skæve og sjove kommer, som ellers ville blive redigeret væk i en mere kontrolleret proces.

Jeg kigger lige på din FB-gruppe...

Fortsat go' vind med tegneriet!

Thopman sagde ...

Hej Mads.
Tak for kommentaren. :)
Jeg har lagt linket nederst i indlægget.
MVH, Thopman